Wednesday, October 3, 2018

BBM 3410/18: ALAH BISA TEGAL BIASA

Image result for alah bisa tegal biasa

Assalamualaikum..sahabat blog, bertemu kembali kita pada ruangan ini dapat kita semua berkongsi ilmu yang baik..pada kali ini saya ingin berkongsikan cerita tentang kisah kehidupan saya semasa melalui era zaman yang penuh dengan pancaroba ini.  Setiap manusia mempunyai jalan cerita hidup merka sendiri..baik buruk dalam kehidupan..tapi harus kita ingat kehidupan ini juga merupakan pilihan yang perlu ditentukan oleh kita. Jadi sedikit cerita daripada saya, dari kecil sehingga dewasa apa yang boleh saya katakan ialah semua perlukan usaha dan pengorbanan..kenapa saya berkata sedemikian..hahah..

Semasa hidup saya selalu berimagisi dapat hidup dengan mewah..tapi apa yang boleh saya katakan itu semua perlukan usaha dan pengorbanan yang tinggi jika mahu mendapatkannya..lawakkan sahabat blog tapi itu lah yang diimpikan nanti..insyallah amin..

Dari kecil lagi saya dilatih supaya berusaha untuk mendapatkan sesuatu..kalau malas berusaha kamu hiduplah susah sampai bila-bila..tiada yang mahu membantu walaupun adik beradik..kata mak..hehe

Nama mak saya Fatimah Che Sulaiman yang banyak memberi nasihat dan didikan yang baik sewaktu kecil sampai dewasa setelah ketiadaan ayah yang tercinta..tiada dia tiada lah saya..

Semasa kecil semua pekerjaan saya lakukan untuk mendapatkan apa yang diinginkan..walaupun hanya gula-gula sebiji..haha..dari kampung banyak pekerjaan saya lakukan walaupun pekerjaan itu tidak sepadan dengan tubuh kecil ini..tapi kecil-kecil cili api masa tu..apa yang orang suruh saya buat kerja tu sampai saya bergaul dengan orang yang lagi dewasa tapi ada batas kata mak..sampai lalu jalan nak pegi keja orang tegur.. nampak sangat suka  dikenali di kampung..hahahha..

Setiap pekerjaan yang dilakukan banyak mengeluarkan peluh..jadi saya hargai apa yang keluar itu..hehe..hidup ini kalau tidak usaha kita itdak akan berjaya..kan..yang menjadikan saya bersemagat selalu ialah bila terkenang peribahasa ini kerana cikgu bm mengajar masa itu..Beliau berkata ALAH BISA TEGAL BIASA..maksudnya bila kita selalu buat pekerjaan itu dengan bersungguh-sungguh kita akan rasa mudah melakukan pekerjaan tersebut walau sesusah mana pun..kata cikgu Tamlika..

Selain itu saya selitkan penyuntik semangat saya..iaitu..kasih insan..cinta tuhan..insyallah hidup comel loteng..

sekian..hehe

wassalam..sahabat blog





No comments:

Post a Comment

BBM3410/18: GAMBAR DALAM FACEBOOK BERSAMA PROF TERSAYANG

Assalamualaikum sahabat blog..bertemu lagi kita di ruangan perkongsian ini.. Pada kali ini ingin saya berkongsi sedikit cerita semasa saya ...